Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

29.1.2014 - 16.3.2014

V Centru fotografie bratří Lumiérů vystavuje své fotografie Jiří Tondl

Část svého díla věnovanou Rusku vystaví v Centru fotografie bratří Lumiérů český fotograf Jiří Tondl.

Fotografie z tohoto období ležely v autorově archivu bez významnějšího využití téměř pětadvacet let. Již se zdálo, že se z nich zůstanou „šuplíkové poklady“. Teprve aktuální zájem o ně vyprovokoval autora k jejich vytřídění a zařazení do kontextu jeho další tvorby. V roce 2002 vystavil Jiří Tondl soubor fotografií s názvem „Leningrad za Brežněva a Sankt Petěrburgu za Putina“ v Kalifornii v Galerii Kalifornského státního institutu. Tato výstava se zde setkala s velkým zájmem a stala se základem pro současnou moskevskou výstavu.

Zahájení výstavy proběhne 28. 1. v 19h v Centru fotografie bratří Lumiérů na adrese: Bolotnaja naberežnaja 3, s.1

Vstup na pozvánky!

 

Setkání s českým fotografem Jiřím Tondlem - 29. ledna 2014, 19h

 Pořádá Centrum fotografie bratří Lumiérů ve spolupráci s Českým centrem Moskva

Setkání proběhne v Centru fotografie bratří Lumiérů na adrese: Bolotnaja naberežnaja 3, s.1

 

Street photo – dobrodružství na dosah

„Fotografie není jako malířství. Kreativní část proběhne ve zlomku vteřiny, když exponujete snímek. Vaše oko musí vidět kompozici nebo výraz života, který vám právě sám život přináší, a vy musíte intuitivně vědět, kdy cvaknout fotoaparátem. Co jednou propásneme, to už se nebude opakovat“
                                                           Henri Cartier-Bresson, francouzský fotograf a humanista

Nesnažte se už zaujmout svými fotografiemi pouze své blízké. Dejte si vyšší cíle. Naučte se jimi vyprávět příběhy pro široké spektrum diváků a zaznamenejte svět kolem nás a události dnešních dnů i pro generace příští.

Na první pohled se někomu může zdát street photography neboli pouliční fotografie snadná. Opak je ale pravdou. Pozorný divák dokáže velmi rychle odlišit banální snímek od fotografií, které v něm vyvolávají emoce a probouzejí fantazii.

Najděte v sobě odvahu a vydejte se za dobrodružstvím street photo!

Street photography nachází inspiraci v sociální a humanistické fotografii z konce devatenáctého a první poloviny dvacátého století. Je o člověku a pro člověka. Prozrazuje mnohé nejen o lidech před objektivem ale i za fotoaparátem. Street photography je o osobnosti, o fotografových zkušenostech a předvídavosti, o jeho empatiích a vnímání světa. Úspěšný tvůrce umí ovládat nejen svůj aparát, ale dokáže zastavit čas v ten správný zlomek sekundy, v tu pro nezkušené a netrénované oko téměř nepostřehnutelnou chvilku, která obsahuje dokonalou směsici dobrého světla, zajímavé kompozice a prchavého okamžiku, jenž - jak říká klasik - se vícekrát nebudou opakovat.

Setkání je rozděleno do tří bloků.

V první části si budete s českým fotografem Jiřím Tondlem povídat o jeho výstavě, o fotografiích, které vznikaly metodou street photography v Leningradě v letech 1972 – 1977 a o dalších fotografiích, které byly nasnímány v roce 2002, kdy přijel do tohoto města „podruhé“ po 25 letech na pouhých 5 dní, aby zde doplnil svůj původní cyklus o fotografie ze současnosti.

V jeho druhé části se účastníci seznámí v teoretické rovině s touto populární fotografickou disciplínou a na řadě praktických příkladů a ukázek proberou její úskalí a technická specifika, která se v tomto žánru vyskytují.  Jiří Tondl vám poradí na co by se měli při fotografování dokumentu zaměřit a naopak,  čeho se vyvarovat.

Focení na ulici vypadá lákavě. Tolik dění přímo před nosem. Kolik zajímavých tváří. Kam se dřív podívat. A v dnešní době, kdy počet záběrů nelimituje třicet šest políček černobílého filmu, kdy díky kartám schopným pojmout stovky záběrů sejmutých v rozsahu minut se může zdát, že je pouliční focení i snadné. Stačí si stoupnout za strom a dlouhým sklem lovit procházející tváře jednu za druhou. Jenže tak jednoduché to zas není. Sebelepší sklo nezajistí souhru světla, kompozice a momentu.

Street photography je uměním okamžiku. Uměním zachycení prchavých chvil, které se vícekrát nebudou opakovat. Zachycením prostých situací i velkolepých událostí. Street photography, jak už sám název napovídá, vypráví příběhy ulice. Vypráví příběhy lidí. Příběhy lidí ve městech. O jejich radostech i strastech, o chvílích veselých i plných smutku. O niterných momentech pulsujících velkoměst. O odpoledních procházkách v parcích, topících se v pozdním slunci. O líných cestách z práce. O sirénách pomáhajících při záchráně životů. O toulavých psech. O tržištích a trhovcích. O nedělních mších. O strážcích zákona honících se za svými zločinci. O prvních láskách i prvních rozchodech. O svatbách i rozvodech. O školních hřištích plných křiku. O bolesti. O kavárnách a jejích povalečích. O alkoholové poezii lidí bez domova. O prostitutkách a jejich štamgastech. O hospodách a jejich opilcích. O spořádaných občanech spěchajících za výdělkem. O temných zákoutích a jejich pláči. O parnech k zalknutí. O deštích omývajících tváře měst. O jedincích i rodinách. O narozeních i úmrtích. O módních výstřelcích. O krizích. O bídě. O kráse. O hrdinech beze jména. O důstojnosti. O lidském údělu v celé své nahotě.

Pouliční fotografie, jakožto čistý dokument, je často jen na krůček vzdálena sociální a humanistické fotografii. A mnohdy lze jen těžko určit, do jaké z pomyslných škatulek fotografie vlastně patří. Záleží na osobě i osobnosti fotografa. Ale také na dobových souvislostech. A tak se již v dávnověku fotografie našlo nemálo fotografů dokumentujících lidská sídliště s přesahem zejména v oblasti sociální. Jejich jména dnes často ani neznáme nebo nám nic neříkají. Zůstaly po nich ovšem snímky, obdarované vnímáním tehdejšího dění. A pak jsou jména, která zná celý svět. Nemá cenu vyjmenovávat jedno za druhým. Uvedu jen několik příkladů fotografů věnujících se během své fotografické tvorby pouliční fotografii.

V třetí části shlédnete dokument Everybody Street, který měl americkou premiéru začátkem roku 2013 autorky Cheryl Dunn a popisuje devadesátiletou historii street photography v New Yorku. Ve filmu vám budou o street photo vyprávět a také vás vezmou na procházku s fotoaparátem do newyorských ulic slavní fotografové jako jsou: Bruce Davidson, Elliott Erwitt, Jill Freedman, Bruce Joel Meyerowitz, Rebecca Lepkoff, Mary Ellen Mark, Jeff Mermelstein, Clayton Patterson, Ricky Powell, Jamel Shabazz, Martha Cooper, Boogie a o tomto žánru spadajícího do dokumentární fotografie hovoří historici Max Kozloff a Luc Sante.

Film Everybody Street vznikal 3 roky a autorka se snaží vylíčit New York očima slavných newyorských pouličních fotografů. Vypráví příběh trochu jiného NYC, než jak ho všichni známe.

V průběhu projekce se můžete s fotografem Jiřím Tondlem zaměřit individuálně na portfolio review (zhodnocení vašich portfolii fotografií). Přineste si sebou v kontaktech, na flešce nebo na DVD sérii 10 - 20 vašich fotografií a zjistěte jaký na ně má názor tento zkušený fotograf.

 

Filmový dokument Everybody Street ukazuje drsnou náturu pouličních fotografů 

 

Americký dokument Everybody Street prezentuje to nejlepší z newyorské pouliční fotografie. Exkluzivní rozhovory s legendárními fotodokumentaristy zachycují jejich přesvědčení a nabízejí vhled také do tvůrčího procesu. Ve filmu vystupuje Martha Cooperová, Elliott Erwitt či Joel Meyerowitz.

"Čím dál zacházíte, tím lepší fotografie děláte," vysvětluje v dokumentu srbský fotograf Vladimir Milivojević, známý jako Boogie.  Newyorské podsvětí mapuje od roku 1997, kdy se díky výhře v loterii přestěhoval do Spojených států. Nepřekvapí ho nezletilí, kteří na něj míří pistolí, ani narkomani, co si před ním bezostyšně berou svou dávku. 

Recept na to, jak se stát dobrým pouličním fotografem, je vážně jednoduchý, souhlasí s ním rodilý Newyorčan Ricky Powell. Ráno vstanete, oblíknete si kalhoty, vezmete foťák a jdete ven. To je všechno. Prostá filozofie mu stačila k tomu, aby získal snímky Michela Basquiata s Andym Warholem a zvěčnil vznikající rapové legendy Beastie Boys. 

 

Bít se o snímek

Honba za výjimečnými snímky pochopitelně fotografy žene do nebezpečných situací. Přímo v dokumentu jsou natočené vyhrocené reakce lidí, které provokuje třeba extrémní styl focení Bruce Gildena.

Autor je typický kontrastními  portréty, které vznikají v nepříjemné blízkosti jeho objektů. Nedobrovolní modelové oslnění bleskem tak zůstávají na ulici paralyzovaní nebo naopak fotografovi nadávají a mlátí ho.

Pouliční "bitvy" vyvažují autoři, kteří zachycují vtipné či ironické situace. Inteligentní humor je vlastní Joelu Meyerowitzovi či Elliottovi Erwittovi.

Film Everybody Street ovšem není vyhrazen pouze neohroženým mužům. O tom, jak si poradit v kritických momentech, mluví i Jill Freedmanová, která se léta účastnila policejních a hasičských výjezdů, aby zdokumentovala vypjaté okamžiky, podobně jako to dělával legendární fotograf Weegee.

O svém pohledu na fotografické řemeslo v dokumentu mluví také sedmadevadesátiletá Rebecca Lepkoffová. Ulice New Yorku byla pro někdejší tanečnici jevištěm. Prazvláštní scény zaznamenávala s citem pro divadlo a čtvrtím vetkla vlastní rytmus. 

Nejmladší zahrnutou fotodokumentaristkou je Martha Cooperová, která v dubnu osobně přijela zahájit svou výstavu v pražské galerii Trafačka. Jejím největším přínosem je zachycení newyorské graffiti subkultury.

Film se poprvé promítal 20. listopadu na berlínském mezinárodním festivalu Raindance. Další uvedení proběhly v New Yorku, Miami, Los Angeles a nyní i v Moskvě. 

 

Místo konání:

Bolotnaja naberežnaja, 3, s.1

Datum:

Od: 29.1.2014
Do: 16.3.2014

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala